Ревматизмът
е сборно понятие за група симптоми, отнасящи се до болезнени тъканни изменения, които се проявяват главно в ставите и мускулатурата. Той винаги е свързан
с възпаление, което може да бъде остро или хронично. Това води до отоци на
тъканите и мускулите до ставни изкривявания и втвърдявания. Способността за
движение се ограничава толкова силно от болката, че може да се стигне до
инвалидност. Ставните и мускулните оплаквания настъпват най-вече след периоди
на покой и затихват, когато пациентът раздвижи ставата. Липсата на активност с
времето довежда до мускулна атрофия и се стига до злокачествени вретенообразни
новообразувания на засегнатите стави.
Заболяването
започва обикновено със сутрешно схващане и болки в ставите: те са подути и
понякога зачервени. Най-често ставите са засегнати симетрично и страданието
преминава от по-малките периферни стави в големите. Болестта протича хронично,
като схващанията поразяват ставите на пристъпи.
Заболяването преминава към все по-голямо схващане и води до
все по-силно инвалидизиране. Въпреки това страдащите от полиартрит не се
оплакват много, като по-скоро проявяват стоическо търпение и изненадващо
безразличие към болките си.
Картината
на заболяването при полиартрита ни приближава недвусмислено до централната тема
на всички заболявания на опорно-двигателния апарат. В предисторията на почти
всички ревматични пациенти откриваме свръхактивност и подвижност. Те са
тренирали състезателни и бойни спортове, работили са много по къщата и градината
си, били са неуморни и са се жертвали с готовност за другите. Следователно
полиартритът осъжда на скованост и схващане тъкмо активните, подвижни, гъвкави
и неспокойни хора, докато накрая инвалидността ги скове в окончателен покой.
Създава се впечатлението, като че ли тук прекалените движения и активност са
коригирани чрез неподвижност.
На пръв
поглед това би могло да ни учуди, след като винаги са ни внушавали колко
необходими са движенията и промените. Взаимовръзката се изяснява едва тогава,
когато си припомним, че физическото страдание прави човека честен. В случая с
полиартрита това би означавало, че тези хора в действителност са сковани.
Свръхактивността и подвижността, които почти винаги предшестват заболяването,
за съжаление, се отнасят само до тялото и компенсират действителната
застиналост на съзнанието.
Психосоматиката,
която вече от половин век проучва тази група пациенти стига до извода за
тяхната „умствена вдървеност”. Всички изследователи са единодушни, че „страдащия
от полиартрит проявява болезнено чувство за отговорност, граничещо с
перфекционизъм, както и мазохистични наклонности със силна потребност от
саможертва и преувеличена отзивчивост, свързани със свръхморално поведение и
тенденция към депресивни състояния”(Бройтигам). Тези черти на характера издават
същинската закостенялост и твърдоглавост на тези хора и показват колко недостатъчно
гъвкаво и подвижно е тяхното съзнание. Физическата им свръхактивност служи за
отклоняване на вниманието от фактическата неподвижност и е техният защитен
механизъм.
Очебийно
честите занимания със състезателни и бойни изкуства ни отвеждат до следващия
централен кръг от проблеми при тези пациенти: агресивността. Ревматичноболният
потиска своята агресивност на двигателна плоскост, т. е. блокира енергията си
в областта на мускулатурата. Експерименталното измерване на мускулната
еластичност при ревматичноболните показва недвусмислено, че дразнители от
всякакъв род водят до повишено напрежение в мускулите. Ревматичноболният
насилствено овладява агресивните си импулси, които се стремят към физическо
проявление. По този начин неразтоварената енергия се събира неизползвана в
ставната мускулатура, където се трансформира във възпаление и болка. Всяка
болка, която се изживява чрез болестта, първоначално е била предназначена за
друг. Болката е резултат от агресивно действие. Ако дам воля на агресивността
си и я насоча към други, жертвата ми ще изпита болка. Но ако потисна агресивния
си импулс, тогава той ще се обърне срещу мен и аз ще усетя болка (автоагресия).
Който страда от болки, би трябвало винаги да се пита за кого всъщност са били
замислени.
При
ревматичните страдания се среща и един много типичен симптом, при който чрез
възпаления на сухожилията на подлакътницата, ръката се свива в юмрук. Нарича
се хронична епикондилопатия. Така картината на „свития юмрук" пределно
ясно показва скритата агресивност и потиснатото желание „да тропнеш веднъж
истински с юмрук по масата". Подобна тенденция към свиване в юмрук съществува
и при контрактурата на Дютойтран, когато пръстите са свити и никога повече не
могат да се разтворят. Откритата длан е символ на миролюбие. Махането с ръка за
поздрав е свързано с прастария обичай при среща човек да показва празната си
разтворена ръка, за да убеди другия, че не носи оръжие и се приближава към него
с мирни намерения. Същата символика е налице и когато подаваме някому ръка.
Както откритата длан изразява миролюбиви или помирителни намерения, така и
свитият юмрук от незапомнени времена издава враждебност и агресивност.
Ревматичноболният
не харесва своята агресивност, иначе нямаше да я потиска и блокира. Но тъй
като тя съществува, поражда у него несъзнателно чувство за вина, което води до
голямата му отзивчивост и жертвоготовност. Често болестта атакува тъкмо тогава,
когато външно стечение на обстоятелствата лишава потърпевшия от възможността да
компенсира чувството си за вина чрез услужливост.
Природолечителите
обясняват ревматизма с отлагането на токсини в съединителната тъкан.
Отложените токсини символизират „несдъвканите" проблеми или
„несмлените" теми, които вместо да бъдат решени, са се отложили на
несъзнателно равнище. Това е и терапевтичната изходна точка на гладуването.
Чрез цялостния отказ от храна организмът превключва на самозадоволяване и е
принуден да изгаря и преработва също и „телесната боклукчийска кофа". В
психичната сфера на този процес съответства осъзнаването и обработването на
отхвърляните и потискани досега кръгове от теми и проблеми. Но
ревматичноболният не иска да се занимава с проблемите си. Той е твърде
неподатлив и упорит. Прекалено много се страхува да подложи на откровена преценка
своя алтруизъм, своята услужливост и жертвоготовност, морални норми и
отстъпчивост. Така неговият егоизъм, скованост, неспособност за адаптиране,
властолюбие и агресивност остават в сенчестата област и се концентрират в тялото като схващане и неподвижност, които
са видими за всички и които, в последна сметка, слагат край на неискрената
услужливост.
Източник: ТD&RD Болестта като път
Прочетете още:
Няма коментари:
Публикуване на коментар